НОВИНИТЕ 

Високи доходи – повече молове! У нас тепърва ще се увеличават

Моловете в България тепърва ще се увеличават с нарастване на доходите на населението. България е сред страните с най-малка гъстота на търговските центрове в Европа през 2017 г., показва докладът „Европейски търговски центрове“ на консултантската компания Cushman & Wakefield.

Оказва се, че моловете в страната не са никак много, а напротив, изоставаме и по този показател. Но с нарастването на доходите покупателната способност на населението ще расте, което пък е основният двигател за нарастване на заетите търговски площи, пише „Труд“.

В България на 1000 души население се падат 103 кв. м брутна отдаваема търговска площ. По-малка концентрация има само в Гърция – 56 кв. м, Сърбия – 88 кв. м, и Босна и Херцеговина – 98 кв. м. В северната ни съседка Румъния на 1000 души население се падат 107 кв. м брутна отдаваема площ, пише в доклада.

Норвегия е европейската страна с най-голяма гъстота на търговските центрове с 857 кв. м брутна отдаваема площ на 1000 души население през миналата година. Следват Естония със 725 кв. м и Люксембург с 594 кв. м. А именно Норвегия и Люксембург са едни от страните с най-висок жизнен стандарт в Европа.

Ситуацията в България съществено се променя през последните години. Преди 10 години на 1000 души от населението са се падали под 30 кв. м брутна отдаваема площ. Но с нарастване на доходите се увеличават и моловете, като строителството на нови търговски центрове продължава.

Един от големите нови проекти в Европа е търговският център Delta Planet във Варна, който трябва да отвори врати през втората половина на тази година и ще разполага с площ от 40 хил. кв. м.

Най-големият нов търговски център, който ще се появи на Стария континент в следващите две години, е Garden Mall в руския град Митичи, Московска област. Той ще се простира на площ от 144 хил. кв. м и се очаква да отвори врати през 2019 г.

Като цяло обаче развитието на търговски центрове в Европа се забавя, като завършените обекти са намалели с 23% на годишна база до 3,8 млн. кв. м през 2017 г., пише в доклада. Общата площ на търговските центрове в Европа достига 166,5 млн. кв. м в началото на 2018 г., което представлява ръст от 2,3% на годишна база. Площта на търговските центрове в Западна Европа е 109,7 млн. кв. м, докато в Централна и Източна Европа тя достига 56,8 млн. кв. м.

Миналата година Турция е изместила Русия като най-активния пазар за търговски центрове. През втората половина на годината страната е добавила 495 хил. кв. м търговски площи, като изпреварва Русия с 330 хил. кв. м нови търговски площи и Полша с 298 хил. кв. м.

Променящото се поведение на потребителите и разрастването на електронната търговия са създали трудна среда, но също и възможности за собствениците на търговски центрове и продавачите на дребно. В следващите две години се очаква да се появят нови търговски центрове с обща площ от 6,6 млн. кв. м. Като прогнозите са да се запази тенденцията от последното десетилетие Западна Европа да изостава от ЦИЕ в добавянето на нови търговски площи.

“Вниманието на предприемачите сега е насочено към качествените и мултифункционални пространства. Те смятат мултифункционалността за ключов компонент на успешния търговски център, като комбинацията от търговия на дребно, възможности за прекарване на свободното време и забавления създава места, които все още нямат аналог онлайн“, казва авторът на доклада Силвия Джодловски, старши анализатор в Cushman & Wakefield.

ДРУГИ ПУБЛИКАЦИИ