НОВИНИТЕ 

Ад за пътуващите! 2000 автобуса на протест в четвъртък срещу обединение на бранша

Пътниците на 2000 автобуса ще станат жертва на браншова битка в транспорта. Утре от автогари в страната се очаква превозвачи да спрат да возят пътници между 14 ч. и 15:30 ч. Действията са в знак на протест на част от транспортния бранш срещу подготвяния законопроект за създаване на Българска автомобилна камара. Това обяви Магдалена Милтенова, председател на Браншови съюз на стопанска инициатива в транспорта.

Пътниците на 2000 автобуса ще станат жертва на браншова битка в транспорта. Утре от автогари в страната се очаква превозвачи да спрат да возят пътници между 14 ч. и 15:30 ч. Действията са в знак на протест на част от транспортния бранш срещу подготвяния законопроект за създаване на Българска автомобилна камара. Това обяви Магдалена Милтенова, председател на Браншови съюз на стопанска инициатива в транспорта.

Автобусните превозвачи и част от големите фирми за товарни превози искат изтеглянето на законопроекта. Заканата за протест дойде след близо 3-часова среща между депутати от транспортната комисия и представители на бранша. За пореден път браншът, който е раздробен на 27 отделни организации, не успя да постигне консенсус по въпроса как да бъде представляван пред държавата. Законопроектът, внесен от няколко народни представители на мнозинството, предвижда създаването на една организация – камара, която да бъде представителна за тежкотоварните превозвачи, но и за автобусните. Сред аргументите им, че у нас има 1500 фирми, които се занимават с превоз, докато тежкотоварните са около 15 000 т.е. в камарата няма да са равнопоставени. „Ако утре до 12.00 часа не бъде изтеглен законопроекта, протестът ще бъде факт, след това продължаваме на 25 юни, като тогава ще се присъединят и колегите от товарните превози, които ни подкрепят“, заяви Милтенова пред журналисти.

Друг основен проблем, повдигнат и от председателят на транспортната комисия в НС Халил Летифов, че няма как фирми, които ще участват в управителното тяло на тази камара, да предлагат на министъра на транспорта да лицензира или пък не – техни конкуренти. Според друга разпоредба в законопроекта транспортният министър може да даде правомощия на шефа на камарата да дава лицензи. Според автобусните превозвачи така функционирането на камарата ще бъде в разрез с всички принципи за свободната конкуренция.

Сред спорните моменти е и вече запазеното име на обединението – Българска автомобилна камара, което е било регистрирано от транспортния бос Любомир Столарски, а след това прехвърлено на КРИБ. Освен това автобусните превозвачи виждат в бъдещите вноски за членски внос – между 1200 и 80 000 лева, тежест за пътуващите, защото те трябва да ги платят.

Част от тежкотоварните превозвачи, които подкрепят създаването на камарата, напуснаха демонстративно срещата. Те от своя страна също заплашиха с протест, но без да уточнят кога и къде ще бъде тяхната демонстрация. Според Съюза на автомобилните превозвачи браншова организация е необходима и заплашиха също с протест, ако бъде оттеглен законопроекта за камарата.

Един от вносителите е Станислав Иванов от ГЕРБ, който след срещата заяви, че няма намерение да оттегля законопроекта въпреки недоволството. „Колегите имат право да протестират, надявам се, че това няма да се случи. На четири кръгли маси дискутирахме създаването на камара, няколко пъти помолих за предложения, но не получихме такива“, допълни Иванов.

ДРУГИ ПУБЛИКАЦИИ