АВТО-МОТО ТЕМА 

Контролът на газовете на колите изцяло към МВР

В новия закон за движение по пътищата е заложена идеята контролът за изправност и замърсяване на колите изцяло да премине към МВР, коментира пред журналисти главният секретар на ИА „Автомобилна администрация“ (ИААА) Дамян Войновски.

„В момента ние контролираме техническото състояние на обществения транспорт, докато МВР следи мръсните газове на леките автомобили. Имаме 16 лаборатории, оборудвани с газоанализатори, димомери, контролни везни, които можем да им предоставим“, коментира Войновски.

В закона за пътните превозни средства е предвидено преди да се регистрира за първи път автомобила, да премине проверка на техническата изправност. Ако не е изправен, да не се регистрира. В момента може да бъде регистрирано, а след това да бъде спрян на пътя, са част от предложенията.

„Относно дизеловите автомобили в София, изискванията в момента към тези двигатели не са особено високи по закон. Спирали сме автобуси, но те не се заменят, а когато бъдат отремонтирани, преминават технически преглед, ако отговарят на изискванията, се връщат на пътя“, допълни още главният секретар на бавшата ДАИ.

На кръгла маса, организирана от национална асоциация „Активни потребители“, експерти се обединиха, че е необходима промяна на данъчното облагане, така че да се стимулира закупуването на по-нови, а според тях и на по-екологични автомобили, пише „Монитор“.

Друга промяна, според специалистите, е свързана с т. нар. еко такса, която се плаща при първоначалната регистрация на автомобилите и фактически е потребителска такса за последващо събиране на превозните средства за рециклиране. Според присъстващите тя трябва да бъде заменена от действителна еко такса, средствата, от която да се събират в общините или от държавата и да се ползват за екологични цели. Мярка за намаляване на замърсяващите автомобили е да се въведе ефективен първоначален и последващ технически контрол, според участниците.

Асен Ненов от „Активни потребители“ отбеляза, че при проучване на общата стойност на притежание на автомобил – от дизел до електромобил, са установили, че всяка инвестиция в по-ефективен автомобил би се изплатила или компенсирала от ниските експлоатационни разходи през целия живот на автомобила. Според организацията целите за ограничаване на емисиите от въглероден диоксид в ЕС би следвало да се увеличат за 2025 г. от 15 на 25 процента, а от 2030 г. – от 30 на 45 процента.

Доц. Георги Милушев от Технически университет в София, представяйки добрите практики при използването на електромобили в градския транспорт, посочи, че енергийната ефективност на електрическите автомобили е 80 процента, тя е 25 – 30 процента при автомобили с бензинов двигател и около 35 – 40 процента при превозни средства с дизелов двигател.

Председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Христо Христов посочи, че за да се ограничат старите автомобили в страната, трябва да се предприемат промени в Закона за местните данъци и такси. Той даде като пример, че в момента автомобил над 14 години практически не се облага, тъй като данъкът е около 16 лв. По думите му това е една от причините България да се превръща в гробница за стари автомобили. Няма друга държава с такова облагане, смята той. При промяна на закона е необходимо изискванията ни да се синхронизират с европейската практика и сред критериите да се включи еврокатегорията на автомобилите.

ДРУГИ ПУБЛИКАЦИИ