ШАРЕН СВЯТ 

4 начина за справяне с технологичната зависимост

Технологиите заемат все по-голямо място в живота ни. Докато преди години викахме приятелите си за игра като натискахме звънеца или им свирехме определен сигнал, сега нещата са други. Всичко е много по-лесно и удобно – взимаш мобилния, отваряш месинджъра и пишеш: „Долу съм, чакам те“. А другият веднага отговаря: „Ок“, че и емотиконка ти праща. Така постепенно комуникацията лице в лице остана на заден план и се стига до момента, в който все повече психиатри обръщат внимание на технологичната зависимост или тревога, налегнала много хора.

По-честата употреба на електронни устройства има няколко странични ефекта. Проучванията показват, че най-сериозните са нисък обхват на внимание, депресия, тревожност. Мобилните телефони и приложенията за тях ни дават всичко наготово. Нека вземем качването на снимки. Ние се снимаме, за да се похвалим на приятелите и ако не получим веднага първите харесвания или коментари, ставаме раздразнителни и неудволетворени. Причината е, че сме загубили търпението си.

Общуването лице в лице е друг негативен аспект от използването на новите технологии. Писането в чатове се превърна в основен начин на комуникация. Хората предпочитат да пращат текстови съобщения, отколкото да се обадят или срещнат лично с човека. Да не говорим, че понякога двамата души в един и същи офис си чатят, вместо да общуват очи в очи.

Западни психиатрични асоциации обръщат внимание на това, че обсвебването от технологиите може да доведе до изкривено чувство за реалност.

Как да се справите по-лесно с технологичната зависимост?

1. Изключете телефона си през нощта

Повечето хора са пристрастени към телефоните си. Това води до тревога, ако устройствата не са до тях макар и за малко. Има случаи, в които някои мъже и жени се прибират и проверяват мобилния си докато заспят, а понякога и през нощта. Това води до безсъние или нарушения на съня. Няма как да не ползвате телефона, но ако искате да намалите тревожността, която имате, започнете да намалявате времето, през което вие сте плътно с него.

2. Среща вместо писане в чата

Постоянното използване на социалните мрежи може да влоши взаимоотношенията ви с гаджето или приятели. Това от своя страна води до тревога, необходимост от постоянно изпращане на текстови съобщения и така наречения „шум в комуникацията“. Вместо да ползвате месинджъра и да ви болят ръцете от писане на дълги изречения, срещнете се лично с човека. Така ще подобрите емоционалната връзка между вас и ще видите на живо реакцията от вашите думи.

3. Спрете да се сравнявате

Социалните медии ни карат да оценяваме себестойността си чрез харесвания и коментари. Повечето от нас могат да редактират няколко пъти един пост, за да изглежда той добре и има по-голям отклик от него. Да не говорим, че снимките на това какво ядем, къде ходим и с кого, се правят само и само, за да направим по-добро впечатление у приятелите ни във Facebook и Instagram. Или пък по-лошият вариант – за да натрием носа на някой, който предната седмица е направил голям фурор с публикации за екзотичната си почивка.

За да се справите с тревожността какво да качите в социалните мрежи и как да съберете повече лайкове, спрете да сравнявате себе си с останалите. Това, че те се отбелязват от различни места всеки ден не означава, че и вие трябва да го правите. Припомнете си, че всеки човек има своя индивидуалност и не е нужно да правим онова, което върши масата.

4. Изключете известията

Постоянното проверяване на телефона може да доведе до стрес, по-малка производителност и тревожност. Изключете известията за приложенията, които ползвате и ще се чувствате много по-спокойни. Може би в началото ще търсите постоянно телефона си, но по-късно ще свикнете и така ще отделите повече време на любимите си хора, пише Тялото.бг.

Споделете или харесайте в социалните мрежи:

ДРУГИ ПУБЛИКАЦИИ