АВТО-МОТО ТЕМА 

Парламентът вдигна данъците на 2 милиона автомобила, щели да намалят смъртността на пътя?!

Собствениците на стари автомобили ще плащат по-висок данък от догодина. Това гласува окончателно парламентът, след като одобри вчера новата формула за изчисляване на налога върху моторните превозни средства. Тя вече ще включва два компонента – досегашния имуществен, който е на базата на мощността и годината на производство, и нов екологичен.

Промяната във формулата трябва да доведе до утежняване на данъка за стари автомобили с категория под Евро 4 и ще засегне близо 70% от автопарка в страната, т.е. над 2 млн. автомобила. За новите коли с най-добри еконорми трябва да има намаляване от сегашния размер. Колко конкретно ще бъдат налозите догодина ще зависи от ставките, които ще определи всяка една община. Те варират в голям диапазон и това е причината финансовото министерство да не представи разчети как промяната ще се отрази на хората.

Според ГЕРБ няма увеличение на данъци, а само преразпределение. „Вдигането на налога на старите автомобили ще бъде компенсирано с намаление за новите“, заяви депутатът от ГЕРБ Александър Иванов. От ГЕРБ смятат, че за колите над 15 години налогът ще нарасне с около 30%. „На практика собствениците на тези автомобили ще бъдат натоварени допълнително с минимална сума, но това ще промени навиците им за опазване на околната среда“, посочи Евгения Ангелова от ГЕРБ. Александър Иванов обясни, че това всъщност било екологична санкция, която цели намаляване на замърсяването на въздуха и смъртността, породена от него. „На национално ниво смъртността може да бъде намалена с 4300 души, а само в София със 750 души“, отчете Иванов.

Според опозицията обаче мярката няма да има ефект върху екологията. „Само ще бръкнете в джоба на най-бедните, защото така е най-лесно. Но тези хора ще продължат да карат старите си коли, защото не могат да си купят нови“, заяви Явор Божанков от БСП. „Кой замърсява повече, бедният човек, който минава 1000 – 2000 километра на година, за да стигне до болницата примерно, защото е отдалечена, или богатият, който със скъпия си автомобил, ако ще и с Евро 10 да е, а не с Евро 5, който минава 100 – 200 хиляди километра на година?“, попита Филип Попов от БСП. Според опозицията скокът на налога за старите возила ще бъде повече от двоен. Червеният депутат Георги Свиленски пък призова вместо тази мярка да се ограничи вносът на стари автомобили от Западна Европа.

„Обединените патриоти“ предложиха да се въведе 50% отстъпка от налога, ако колата е снабдена с газова уредба, която щадяла в по-голяма степен околната среда, но не получиха достатъчна подкрепа. Отхвърлено бе предложението и на Йордан Цонев от ДПС данъкът да се дължи в общината, където се кара автомобилът, а не по седалище на лизингодателя. „Така всички налози ще отидат в София, въпреки че тези автомобили замърсяват въздуха в други населени места“, посочи Цонев. Драстично ще скочи налогът за товарните автомобили с маса до 3.5 тона с категория N1. В момента за тях се плаща от 10 до 30 лв. за всеки тон товароносимост. От догодина обаче те ще се облагат по същия начин като леките коли, за да се пресече практиката луксозни леки автомобили да се регистрират като товарни, за да ползват данъчно облекчение.

Депутатите гласуваха също така санкция за всеки собственик, регистрирал повече от едно основно жилище, за да ползва 50% намаление на налога за няколко имота. Ако общинските данъчни служби установят подобна злоупотреба, собственикът ще загуби правото на отстъпка въобще. „За първи път виждам такова нещо – данък да се ползва за наказание. За невярно декларирани данни в данъчната декларация има санкции по Наказателния кодекс“, коментира Таско Ерменков от БСП. Мнозинството отхвърли настояването на опозицията за промяна на критериите за одитиране на годишните финансови отчети на малките фирми, така че те да бъдат освободени от това задължение.

Споделете или харесайте в социалните мрежи:

ДРУГИ ПУБЛИКАЦИИ

Leave a Comment