ЗДРАВЕТО 

Последиците от заседяването са ужасяващи

Цената на воденето на неактивен начин на живот е висока. Звучи като парадокс – нещо, което хората обичат да правят, за да се почувстват по-добре, в крайна сметка им вреди в дългосрочен план, пише профит.бг.

Повечето хора прекарват около половин ден седнали. Истината обаче е, че за тялото не е естествено да бъде в едно положение твърде дълго.

Ето до какви опасни последици може да доведе заседналият начин на живот.

Безпокойство

Според проучване, заседяването прекалено дълго може да навреди на психичното здраве. Изследователите са събрали данни от 3 367 държавни служители. Всички те попълват психологическа оценка на 4 седмици.

Резултатите показват връзка между психичното здраве и седенето. Тези, които съобщават, че са седяли повече от 6 часа на ден, показват повече симптоми на безпокойство от тези, които прекарват седнали по-малко от 3 часа на ден.

Депресия

Тъй като заседяването намалява циркулацията, по-трудно е „хормоните на щастието“ да се насочат към рецепторите. Проучване е проследило 9000 жени на средна възраст и показва, че онези, които седят по-дълго и не изпълняват минималните изисквания за физически упражнения, страдат от депресия в много по-високи нива, в сравнение с тези, които комбинират седенето с леки упражнение.

Жените, които седят повече от седем часа на ден, имат с 47% по-голяма вероятност да страдат от депресия, спрямо тези, които седят четири часа или по-малко.

Слаби мускули

Това е логично последствие, предвид факта, че мускулите трябва да се тренират, иначе закърняват.

Напрегнати нерви

Прекаленото дълго време в седнало положение кара мускулите ви да притискат нервите около тях, което може да причини болка в раменете и долната част на гърба. Разбирате ли защо хората, които работят седнали, се оплакват по-често от болки в гърба?

Диабет

Холандско проучване показва, че хората с диабет тип 2 прекарват близо половин час повече от деня си на дивана или седнали на компютър, отколкото тези без заболяване. Само един допълнителен час е достатъчен, за да увеличи шанса да развиете заболяване.

Отделни проучвания показват, че неактивност от повече от три часа на ден намалява средната продължителност на живота на хората с две години.

Проблеми с хълбоците

Отслабените мускули, съчетани с лоша циркулация на кръв в краката за продължителен период от време, водят до редица проблеми в тазобедрената става. Когато седите дълго време, глутеусните мускули са в покой и отслабват. Това води до проблеми с баланса.

Остеопороза

Това засяга предимно възрастните хора, но ако не тренирате достатъчно, може да доведе до проблеми и в млада възраст. Физическата активност помага за заздравяване на мускулите и за поддържане здравината на костите.

Повишен риск от рак

Според проучвания, заседналият начин на живот води до увеличен риск от рак на дебелото черво, ендометриума и дори рак на белите дробове.

Сърдечни заболявания

Прекаленото заседяване се свързва с повишен риск от сърдечни заболявания. От шофиране в колата до седене в офиса и гледане на телевизия на дивана, хората седят повече, отколкото предполагат.

Според публикации, всичко това води до забавяне на метаболизма, повишение на захарта и мазнините, което е предпоставка за диабет и сърдечни заболявания.

Затлъстяване

LPL или липопротеин липаза, е ензим, който разгражда мазнините и ги използва като енергия. Когато ензимът не работи както трябва, тази мазнина се съхранява. В едно проучване мишките са тествани за нива на LPL в три случая – едните се движат много, втората група умерено, а третата – има ниска двигателна активност.

Оказва се, че LDL активността на мишките от третата група е най-малка. Оказва се обаче, че само 30-60 минути движение на ден могат да променят това.

Споделете или харесайте в социалните мрежи:

ДРУГИ ПУБЛИКАЦИИ