АВТО-МОТО 

Абонамент за кола – това е бъдещето или е пълен провал?

Доскоро много експерти прогнозираха, че в близко бъдеще няма да се налага хората да си купуват автомобили, а ще ги взимат на абонамент. Такива програми стартираха няколко големи производителя, но сега започват да се отказват от тях. Защо се стигне до това и дали тази идея не е обречена предварително?

Пионер в „абонамента” се оказа Cadillac, който предложи тази услуга през 2017 г. Само преди месец обаче американската компания прекрати програмата си, при това в най-важния за нея град – Ню Йорк. Идеята на тази услуга беше, човек да плаща определена сума всеки месец, като срещу нея получава нова кола, без да се интересува от застраховка, данък, техническо обслужване и така нататък. Нейното основно предимство е, че не внасяш огромна сума, но имаш на разположение нов автомобил.

Тук трябва да се уточни нещо важно. Cadillac предлагаше в Ню-Йорк, Лос Анжелос и Далас не един конкретен модел, а „абонамент за марката”. Клиентът можеше да избира между седаните ATS-V, CTS-V, CT6 и кросувърите XT5 и Escalade. За година може да се сменят до 18 коли, като е достатъчно да се обадиш в службата за доставки и да направиш поръчка. Първоначално цената е 1500 долара на месец, а по-късно скочи до 1800, като имаше ограничение в пробега – до 2000 мили на месец (38 400 км годишно). Оказа се обаче, че обслужването на колите е доста скъпо, а да се увеличат цените на услугата е безмислено.

Интересното е, че други компании продължаваг да предлагат подобни програми. Например, наскоро Audi предложи за САЩ програмата Select, като участникът в нея избира между А4, S5 Coupe, А5 Cabriolet, Q5 или Q7. В месеца може да се ползват до 2 автомобила, като няма ограничение в пробега. Цената е 1395 долара на месец.

Аналогична услуга предлага и Porsche, като тя се казва Porsche Passport. За 2000 долара могат да се избират по-евтините модели на марката, а срещу 3000 долара на месец клиентът получава достъп и до най-мощните коли, в това число и 911.

Има обаче един интресен момент. Всички тези „абонаменти” са все още експерименти. Audi работи само в Далас, Porsche – в Атланта, BMW – в Нашвил, а Mercedes-Benz – във Филаделфия. А това доказва, че самите компании не са убедени, че проектът ще се окаже успешен.

Далеч по-големи възможности за успех има подходът на други производители, където „абонаментът” важи само за един автомобил. Лидер тук е Volvo, който предлага сервизна услуга за XC40. Програмата се нарича Care by Volvo, като цената е по-ниска от покупката на нов автомобил. В САЩ тя струва 650 долара на месец. Отскоро се предлага и седанът S60 за 775 долара. Абонаментът е достъпен и за Европа, като гамата предлагани модели зависи от конкретната държава.

При това Volvo не дава коли за 1-2 месеца, а за 2 години, след което може да се замени с нов- Шведите предлагат на клиентите на Care by Volvo и допълнителни опции – измиване и зареждане на автомобила, както и ползването на друг модел веднъж годишно заедна седмица. При това, не трябва да се ходи при дилъра и да се подписват документи, а всичко се прави по интернет. Има обаче и сериозно ограничения – пробег от не повече от 15 000 на година и ако той бъде преминат, се плаща допълнително.

И докато големите производители все още размишляват върху това, дали си струва предлагането на подобни програми, тъй като инвестициите са огромни, някои компании, които не произвеждат автомобили, също вече предлагат такива услуги. При това не само в Щатите, но и в Европа. Фирми като Mobiliti, Flexdrive, Canvas позволяват наемането на кола и за по-дълъг период, като цената е между 330 и 390 долара на месец. Отделно се плащат 50 долара аванс (при наем за година) и 300 долара (при наем за месец). Ако клиентът иска да няма ограничение в пробега, трябва да извади межзу 85 и 280 долара.

Така например, компанията Canvas предоставя Ford Focus от 2015 г. срещу 479 долара на месец при годишен абонамент и без ограчения в пробега, като към тази сума се прибавят данъци в размер на 8%. По същата схема годишният абонамет на Ford Explorer излиза 764 долара.

Това не е никак малко, защото в САЩ може да се вземе чисто нов Focus на лизинг за 3 години срещу първоначално вноска от 1390 долара и ежемесечни вноски по 157 долара. В тази сума обаче не влизат обслужване, застраховка и други неща. А и накрая има остатъчна стойност, която се плаща за придобиване на колата. Затова и много хора предпочитат „абонамент”, тъй като е по-удобен. Например, ако ви се налага се да отидете да учите или работите в друг град за половин година.

„В момента в Щатите пазарът за подобни услуги все още е малък – коментира Дейв Линиадо от компанията Cox Automotive (тя е собственик на сервиза Flexdrive). Засега годишно по тази схема за ползват 100-150 000 коли на година. В близките 2 години обаче тя може да нарасне до 1,5 млн. коли”.

Споделете или харесайте в социалните мрежи:

ДРУГИ ПУБЛИКАЦИИ