АВТО-МОТО ТЕМА 

20% по-нисък данък за колите на възраст до 13 г., за стар Опел – 53 ст. повече на месец

Минимум 20% отстъпка от данъка ще получат колите, които са на възраст до 13 г. Това показват изчисления след окончателното приемане на промените в закона за местните данъци. На практика автомобилите, произведени след 2005 г., ще имат намаление, пише „24 часа“. За по-новите, които имат еврокатегория, има намаление на данъка. Отстъпката може да стигне и до 60%, ако превозното средство е с Евро 6. През миналата седмица парламентът отхвърли ветото на президента Румен Радев върху текстове в данъчните закони и те вече влизат в сила.

За колите има промяна при изчисляването на данъка. Освен по мощността и годината на производство, както е в момента, ще се добавя и екокомпонент. Има и нова скала за възрастта на автомобилите. За най-старите – тези над 20 г., бе гласувано да се облагат с коефициент 1,1. Това означава, че получената сума ще се вдигне с 10%.

В момента за превозни средства над 14 г. няма увеличение. А за стари, но мощни коли, с двигатели например от 300 конски сили, увеличението ще е най-голямо и данъкът може да се вдигне почти двойно. Допълнително увеличение ще има и заради екоданъка. При него е записано, че за коли, които нямат еврокатегория или са с Евро 1 и Евро 2, налогът, получен от мощността и възрастта, може да се увеличи с още от 10 до 40%. На практика това засяга всички коли, които са над 22 г., тъй като те са с въпросните еврокатегории.

Първоначално финансовото министерство предложи въвеждане на по-мека скала, но депутатите гласуваха тя да е малко по-стръмна, като бяха обединени първите категории. Всички общини в България стоят твърдо зад промяната на данъчната ставка и увеличението на налога за цапащите коли. Това заявиха наскоро от Националното сдружение на общините (НСОРБ).

“През лятото направихме анкета сред всички кметове на общини в България. Независимо от това коя партия ги е подкрепила на изборите, всички те бяха единодушни, че такава поправка трябва да има. Направихме обществено обсъждане и предадохме забележките си на финансовото министерство. Повечето от тях бяха отразени”, каза преди десетина дни председателят на НСОРБ и кмет на Велико Търново Даниел Панов. “За тази промяна се борим от дълго време и тя в никакъв случай не е била много желана от правителството. Но ние се превърнахме в автогробището на Европа. Ако днес не вземем мерки и оставим популизмът да ни победи, обричаме бъдещето на децата си”, твърди кметът на Стара Загора Живко Тодоров.

Кметът на Димитровград Иво Димов припомни, че кметовете подлежат на персонални глоби от 5 до 10 хил. лв., ако не вземат мерки за чистотата на въздуха. Увеличението на данъка върху най-старите коли е една от тези мерки, каза той. “В момента над 70% от общините са избрали средна ставка от параметрите, които дава законът. При останалите 30% е под средната, или над нея. Най-вероятно и занапред общинските съвети ще се придържат към средното” (виж на 3-а стр.), обясни Димов. Според колегата му Живко Тодоров най-вероятно там, където има по-големи екологични проблеми, ще се гласува по-висок компонент.

Според изчисленията на НСОРБ онези, които карат най-старите коли, няма да бъдат засегнати сериозно. “Ако се вземе минималното увеличение, за 31-годишен опел “Корса”, то е с 6,30 лв. т.е. по 53 ст. на месец”, каза Даниел Панов (виж графиката).

За сметка на това промените в закона спират възможността мощни леки автомобили да се регистрират като товарни и така да избягват плащането на висок данък. “Гласуваното изменение на данъка цели не да събира повече пари в общините, а той да се определя според това дали един автомобил замърсява повече, или по-малко околната среда”, обясни шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова. Тя поясни, че увеличение ще има само за много старите коли, които нямат екологична категория и които повече замърсяват. Според екоминистъра Нено Димов противопоставянето на социалното и здравословното е недопустимо, защото здравето и животът на хората са неща, които трудно биха могли да бъдат оценени.

Увеличаването на данъка за по-старите автомобили е с много премерени стъпки, а целта е промяна в мисленето, твърди Димов. Той подчерта, че увеличение с 20-30% се изразява в 10-15 лева, но това е само една от всички стъпки за по-чист въздух. Двата основни източника за замърсяване били битовото отопление и автомобилният транспорт. За да може да се подобри качеството на въздуха в градовете, трябвало да се вземат мерки и в двете посоки. “При всички положения трябва да си даваме сметка, че чистият въздух е инвестиция. Естествено е, че от едната страна стои някакъв вид промяна”, казва още той.

Споделете или харесайте в социалните мрежи:

ДРУГИ ПУБЛИКАЦИИ