ЗДРАВЕТО 

Киселото зеле по-силно от пробиотик

Киселото зеле е един от най-полезните продукти през зимата. Може би то традиционно присъства в българската кухня от години. Дори наличието на пресни зеленчуци (съдържат повече пестициди, консерванти) през студените месеци в супермаркетите не може да го измести от трапезата. Ферментиралото зеле помага на полезните бактерии в червата да се размножават. Така те оказват по-добра съпротива и блокират размножаването на различни видове патогенна микрофлора, вирусни и гъбични инфекции.

Сокът от кисело зеле съдържа освен това и аминокиселината L-глутамин, която има способността да заздравява чревната стена. Неслучайно киселото зеле се препоръчва за профилактика срещу язва на стомаха и дванадесетопръстника. Половин чаша кисело зеле съдържа дневната доза от витамин К, който има положителен ефект върху косата и зъбите.

В киселото зеле има много ценни вещества с противовъзпалителен ефект, които наред с това намаляват нивата на холестерола. Особено важно е съдържанието на витамин В12, което го прави подходящ за хора с такъв дефицит. Витамин В12 не се съдържа в прясното зеле, но в него има микроорганизми, които го произвеждат. Затова е необходимо да мине време, зелето да ферментира и тогава той вече е наличен. Киселото зеле е едновременно източник на пробиотици и пребиотици. В състава му има огромен брой важни за организма бактерии – не само лактобацили, но и бифидус.

Няма да е преувеличено, ако се каже, че киселото надминава дори пробиотичните таблетки по съдържание на полезни бактерии. Много хора страдат от проблеми със стомаха и червата заради прекомерното използване на антибиотици и други лекарства. Влияние оказва и повишеното съдържание на тежки метали, които попадат в организма по различни пътища от околната среда, както и редовният прием на индустриално преработени храни. Именно с тези проблеми се бори успешно киселото зеле. Пробиотиците са мощна подкрепа за имунитета, помагат да се лекуват заболявания, свързани с токсини и недохранване.

Споделете или харесайте в социалните мрежи:

ДРУГИ ПУБЛИКАЦИИ