ПОЛИТИКА 

Московски се оплака, че няма европодкрепа срещу плана „Макрон“

Транспортният министър Ивайло Московски изрази разочарование от липсата на подкрепа от най-засегнатите държави по отношение на предвижданите мерки на Европейския съюз за превозвачите. Новите правила за командироването, станали популярни като плана „Макрон“, предизвикаха остра съпротива от страна на българските превозвачи, които ще протестират по време на срещата на върха за Западните Балкани.

Изискванията да се плаща на шофьорите според тарифите за командироване в страната, през която преминават, както и за задължителните седмични и месечни почивки, ще натоварят финансово българските фирми и ще ги отстранят от пазара, твърдят родните превозвачи. Те бяха подкрепени безусловно от всички политически сили и се очаква проблемът да бъде поставен и на срещата на върха.

Острата реакция на българските управляващи и политици засега не среща очакваната подкрепа. Най-потърпевши, по думите на Ивайло Московски, са Румъния, Полша и Унгария. Той е разговарял с полските и унгарските си колеги, но от тяхна страна срещнал само пасивност. Това стана ясно по време на конференцията „Европейското бъдеще на транспорта от Централна и Източна Европа“, съобщи Нюз.бг.

Според министър Московски цялостната концепция на предложените промени в евродирективата била сбъркана. Не ясно кой е контролният орган, нито е направен анализ на въздействието на закона. На последно място във френското предложение са правата на шофьорите и уж гарантираните по-добри условия на труд, изтъква Московски. Правилата в плана „Макрон“ показвали доста раздалечени позиции между държавите от ЕС. Това не е правилно и трябва да се търси консенсус, казва Московски. По думите му мерките в пакета са доста рестриктивни спрямо транспортния сектор.

Министърът заяви, че кабинетът си дава сметка колко е значим транспорта, който държавата винаги е защитавала. Над 100 000 са пряко заетите. „Транспортният сектор осигурява почти една пета от БВП на страната и ние сме длъжни да защитим този бранш“ допълва Московски. За председателя на управителния съвет на Съюза на международните превозвачи Ангел Траков пък мерките от ЕС ще окажат влияние върху целия сектор. „За нас това не е професионална, а национална кауза“, посочи Траков.

Междувременно от БСП заявиха, че превозвачите са били предадени от българското европредседателство, от собствения си министър и премиер, и поканиха Бойко Борисов да се отчете пред парламента какво прави правителството в тяхна защита. Според социалистическата партия кабинетът е проспал една година и не е защитил правата на международните ни превозвачи пред европарламента, докато други страни членки са реагирали, недоволни от промените.

От ГЕРБ отговориха веднага на спешно свикан брифинг. Според тях това е опит на БСП да хвърли сянка върху европредседателството на България. „От една година Борисов поставя въпроса за мобилността на всяка среща с всеки европейски лидер, включително и с президента Макрон. По този начин се защитава тази българска позицията, която миналата седмица Народното събрание прие с единодушие, включително и с гласовете на БСП“ коментира депутатът Тома Биков от ГЕРБ. Той се възмути, че социалистите канят Борисов в парламента точно преди срещата на върха, което било доказателство, че искат да съборят държавата.

От ГЕРБ допълниха, че едно от условията им е да се въведе изискване шофьорите да почиват в кабините на паркинги, специално предназначени за това, а не както към момента – камионите да са без надзор. Обсъжда се и въпросът за отпуските. Всичко това е в подкрепа на българските превозвачи, коментира Станислав Иванов от ГЕРБ.

ДРУГИ ПУБЛИКАЦИИ

Leave a Comment