АВТО-МОТО 

В сезона на дъждовете: Рискът от аквапланинг започва от 75 км/час!

В пролетно-летния сезон често има проливни дъждове, които наводняват пътищата. Тъй като понякога дренажите са запушени, на пътя има огромно количество вода, което предизвиква нежелания и опасен аквапланинг, пише „Монитор“. Тестове на гуми, извършени от финландското автомобилно списание Tekniikan Maailma показаха, че ако гумите са износени, има риск от аквапланинг при ниски скорости, започващи от 75 км/ч. При най-добрата нова гума участвала в теста, аквапланингът започва при 88 км/ч.

Освен това, тестовете категорично доказват, че при износени гуми спирачният път е до три пъти по-дълъг върху мокра настилка. Увредените гуми са сред основните рискове за безопасност на движението по време на летния трафик. Сцеплението при износени гуми рязко спада върху мокра настилка, което застрашава безопасността, особено при екстремни условия. Шофьорът има пълната отговорност да следи износването на гумата и да следи състоянието на гумите.

За да предотвратят рисковите ситуации на пътя, водачите трябва редовно да следят състоянието и налягането на гумите, а не само по време на сезона за смяна. Безопасните летни гуми трябва да имат минимална дълбочина на протектора от 4 мм и да не бъдат на повече от 6 години. Гумите, които са били определени за опасни въпреки това са напълно законни, тъй като имат дълбочина на протектора над 1,6 мм. Летните гуми на Nokian улесняват проверката на дълбочината на протектора с патентования индикатор за безопасно шофиране и за аквапланинг, който обозначава дълбочината с цифри. Когато гумата остарява, нейните характеристики също спадат, така че трябва да се има предвид, че максималният срок на експлоатация е шест сезона. За коли, които се ползват по-рядко, трябва да се уверите, че общата възраст на гумата е по-малко от 10 години.

Лесно е да проверите това на страницата на гумата, където можете да откриете годината на производство. Страницата на гумата има четирицифрен код обозначаващ датата на производство, където първите две цифри показват седмицата на производство, а последните две – годината. Ако например кодът е 1717, тогава гумата е била произведена през 17 седмица на 2017 г. За да увеличите сигурността и да спестите пари, трябва да се уверите, че гумата не се износва по необичаен начин. Гума, която се износва само от вътрешната или външната страна е признак, че нещо не е наред. Често това е знак за прекомерно ниско налягане, неправилен реглаж на гумите или износени амортисьори.

Необичайното износване ще окаже пряко въздействие върху управлението. Ако не действате навреме, износването може да достигне дори до каркаса или сърцевината на гумата и да го унищожи напълно. Не забравяйте да проверявате нивото на налягане на гумите ви веднъж на всеки три седмици. Когато се подготвяте за по-дълги пътувания или пренасяне на тежки товари, е нужно да увеличите налягането пропорционално на товара. Много шофьори се чудят защо две гуми в комплект са много по-износени от другия комплект.

Гумите на двигателните колела винаги ще се износват два пъти по-бързо от другите две. Затова е нужно да сменяте предните си гуми със задните на всеки 8000 км или когато разликата между дълбочината на предния протектор и задния е повече от 2 мм. Чрез редуване на гумите, шофьорите могат да увеличат експлоатационния живот, сигурността за себе си и за другите на пътя, а също и да спестят пари. Износването на гумите е силно повлияно от превозното средство, от стила на управление на шофьора и от неговата активност.

ДРУГИ ПУБЛИКАЦИИ