ЗДРАВЕТО 

Азиатска диета с 6 чаши вода на ден за живот без рак

Хората в Азия страдат по-рядко от рак, сърдечни болести и затлъстяване и средно живеят по-дълго. Японският остров Окинава например е сред първите в света по брой дълголетници на глава от населението. Учените смятат, че това се дължи на здравословния им хранителен режим с малко мазнини и почти никакво червено месо.

Диетата е различна в различните азиатски страни, но навсякъде същността е много ориз, зеленчуци, пресни плодове, риба. Китайски и американски учени са разработили азиатска хранителна пирамида с ежедневна консумация на пълнозърнести и бобови храни, семена, ядки, плодове, зеленчуци, растителни мазнини, подправки и билки. В нейната основа е оризът с най-голям процент консумация, а също азиатските спагети и нудъли като сомен и соба.

Следват разнообразие от зеленолистни, рибни и млечни продукти, растително олио, които могат да се ядат всеки ден, но умерено. Следва се принципът на Конфуций, че след всяко ядене стомахът трябва да е само 80% пълен. Яйцата и пилешкото месо се консумират по веднъж в седмицата. Същото важи и за захарните изделия. На върха на пирамидата е червеното месо, което е разрешено само веднъж месечно. Препоръчват се поне 6 чаши вода или чай всеки ден, особено зелен, който чисти токсините. Саке, вино и бира не са забранени в умерени количества.

Физическата активност е важна. Бамбук, бобови храни, пъпеш, китайско зеле, моркови, праз, патладжан, сладки картофи, листа от ряпа, гулия присъстват редовно в азиатската диета. Ядат се много супи, готви се на пара. Плодовете варират от кайсии, кокосови орехи и манго до мандарини. Вариантите за рибни храни са многобройни – от змиорка и морски охлюви абалон до октопод, скариди, калмари, миди. Не бива да се забравят билките и подправките – куркума, къри, масала, чесън, босилек, мента, копър. Понеже това е принцип на хранене, а не диета, вие решавате колко калории да приемете, за да отслабнете или поддържате теглото си.

Традиционната азиатска диета има много ползи за здравето и освен за балансирано тегло помага срещу сърдечни заболявания и проблеми с метаболизма. Неин минус е значителното съдържание на въглехидрати. 12-а в общата класация, заедно с храненето на Джени Крейг, тя е 5-а в категорията „най-добра растителна диета“, 9-а е в сектора „най-добро здравословно хранене“, 1-ва е в „най-добра за сърцето“ и 2-ра – в „най-добра при диабет“. Макар продуктите, които се използват, да изглеждат скъпи, разходите се компенсират изцяло от парите за червено месо, които ние, българите, харчим неумерено.

ДРУГИ ПУБЛИКАЦИИ