Кои са заместителите на кравето мляко?

 

Кравето мляко в естествения му вид, когато наистина беше добивано от крави и не съдържаше добавки, дълго време имаше запазено присъствие на родната трапеза, заради здравословните си ползи. Днес то все по-отчетливо отстъпва мястото си на синтетични типове млека, пак заради здравословни причини.

Кравето мляко ли вече не е толкова полезно, или заместителите му съдържат много по-полезни съставки от него? За да се намери отговор на въпроса, трябва просто да съпоставим състава на кравето прясно мляко и най-разпространените му заместители – соево, бадемово, оризово мляко и кокосово мляко. Всеки от тези типове млека има своя нутриентен профил, с който е добре да се запознаем, за да правим максимално информиран избор между тях според нуждите си.

Краве мляко

Естественото краве прясно мляко е богат източник на витамин А, витамин D, калций, магнезий, калий и белтъчини. Уви, наличието на тези полезни съставки се компенсира от солидното присъствие и на потенциално опасни за здравето продукти като наситени мазнини, холестерол и лактоза (потенциален алерген, особено в детска възраст). Сред основните недостатъци на кравето мляко е и високата му калоричност.

Соево мляко

По отношение на състава си соевото мляко е най-близкият роднина на кравето прясно мляко. То е извлечено от соеви зърна и е с много близко съдържание на мазнини и белтъчини. В повечето случаи е и допълнително обогатено с калций и витамините А, В и D. Най-голямото му предимство идва от почти наполовина по-ниската калоричност и липсата на холестерол.

За специфични потребителски групи като жените в менопауза соевото мляко предлага високо съдържание на изофлавони, които помагат за намаляване тежестта на климактеричните симптоми.

Бадемово мляко

Произведено след сравнително прост процес на накисване на бадеми във вода, бадемовото прясно мляко не би имало кой знае какъв здравослвовен ефект, ако не се дообогатява с полезни съставки.

Като източник на протеини бадемовото мляко отстъпва на кравето и соевото, но пък в повечето случаи компенсира с други ползи. Ако не е допълнително подсладено, то съдържа изключително малко калории и никакъв холестерол. Освен това съдържа витамин Е, като съставка на бадемите или добавен допълнително, калций и много по-малко мазнини от кравето и соевото мляко.

Оризово мляко

Оризовото прясно мляко обикновено е първи избор за хората с повишена алергична нагласа. То не съдържа лактоза или следи от соя или ядки, които отключват алергична реакция при много хора, чийто брой в последните години неизменно расте.

То се произвежда най-често едновременно от бял и кафяв ориз, като съчетава част от ползите и на двата типа зърна. Сред недостатъците на оризовото мляко в сравнение с кравето мляко и горепосочените му заместители е по-богатото съдържание на въглехидрати и по-бедното на протеини. Калорийната му стойност зависи основно от това дали е подсладено, но и неподсладените варианти калорийно са почти идентични с висококалоричното краве мляко.

Предимствата на оризовото мляко включват високото количество на калий, по което може да спори само с кравето мляко. Освен това съдържа сравнително високи количества калций, магнезий и витамин А и няма холестерол, пише Пулс.бг.

Кокосово мляко

Като консистенция кокосовото мляко е най-близко до кравето – гъсто и плътно. Основната разлика идва от по-ниското съдържание на протеини и много по-високото съдържание на мазнини. Кокосовото мляко е най-богатото на наситени мазнини сред всички алтернативи на кравето прясно мляко. Това води и до много по-високата му калоричност в сравнение с тях. За сметка на това е безопасно за хората с алергии, поради липсата на алергени в състава му.

Информираният избор е основно изискване за правилен подбор на млечните продукти, които да консумираме. Сред отделните типове алтернативи всеки може да намери подходящата за себе си, ако алергична нагласа или чисто вкусови изисквания го възпират да консумира краве прясно мляко.

Вашият коментар