Владимир Тодоров: Евтините шофьорски курсове са за сметка на качеството! И после… катастрофи от глупост

Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, в интервю за предаването „Добро утро, България“ на Радио „Фокус”

Министърът на транспорта Ивайло Московски представи мерки срещу купуването на шофьорски книжки. Една от тях е изпитът на кандидатите да се провежда в изолирани кабинки и също така да се заглушават мобилните мрежи. Как може да бъде прекъсната порочната практика на купуване на книжки – това ще коментираме с Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи. Господин Тодоров как оценявате тези мерки, които се предлагат за прекъсване на практиката за манипулиране на изпитите за шофьори?

За съжаление, през годините поради пропуск или поради това, че не е имало желание, в ръководството на Автомобилната администрация са произведени наистина много убийци на пътя, които днес са сред нас. Вижте, аз давам пример с един изпит, който се провежда в целия свят, това е изпитът по езикова култура на английски, по езиково ниво, TOEFL. Той се провежда по електронен път в над 80 държави и там никой не се е усъмнил да има корупция и да има манипулиране на резултатите. Много е интересно да се изследва въпросът коя е фирмата, която поддържа софтуера, и се оказа, че това не е безизвестната фирма „Демакс“, която случайно или не печаташе преди това листовките. Освен това тя е свързана с един български народен представител. Ние помним тази фирма покрай едни скандали, свързани с ненужно печатане на стикери, които се поставят на стъклата на автомобилите, но по-големият проблем е, че тази система мултиплицира и в крайна сметка се произвеждат едни убийци на пътя, които знаят, че можеш да платиш 1000 или 2000 лева и получаваш книжка.

Само това, ако можем да уточним – дадохте пример с изпитите TOEFL, където няма проблеми, няма съмнения за манипулации, A в България, където същата фирма е печатала листовките, обаче, изглежда, имаме такива съмнения.

Да, оказа се, че дори и да влезеш, дори и това помещение, в което се провежда изпитът да има камери, то се наблюдава, дава ти се един таблет, но този таблет ти въобще може да не го докоснеш, да не го пипнеш и в крайна сметка резултатът е положителен, в крайна сметна неграмотни хора, да не кажа от какъв етнос, това няма толкова значение, но неграмотни хора получават, минават изпита, макар че те трябва да могат да четат, поне на елементарно ниво. Да, има подозрения и всъщност се повдигат много въпроси да се види, да се изследва точно тази фирма с кого е свързана, как работи. Всъщност единият от проблемите е, че е манипулиран софтуерът и че той позволява да бъде манипулиран и дали това е случайно, или не е случайно, на кого е собственост тази фирма, как точно тя е спечелила възможността да прави този софтуер, така че трябва наистина да се бръкне надълбоко.

Ако оставим настрана тази фирма, която Вие визирате, какво друго може да се направи не само на самия изпит, ами и за обучението, за самия шофьорски курс? Необходима ли е промяна в програмата, да речем повече часове, повече време извънградско каране?

Знаете ли какъв е единият от проблемите? В този бранш има много сериозен сив сектор. Ако вие видите шофьорски курс, който се рекламира, че струва 250-300 лева, никога не записвайте детето си там или не го препоръчвайте на близък.

Да, откъде идва това разминаване? Прави впечатление, че има съществена разлика между цените, които отделни школи предлагат?

Сега ще ви обясня. По закон трябва да има 34 часа кормуване, по закон курсистите се разписват след всеки час, когато те са получили това кормуване, това обучение, само че тези така наречени фирми „ментета“ или фирми „фантоми“, те спестяват от кормуването. Те реално преподават 10-12 часа, след което карат курсистите да се разписват на 34 часа, ето от там идва едната сериозна икономия. Всъщност не може, сметките не излизат един курс да струва 250-300 лева, а други фирми да го продават за двойно по-скъпо.

Всъщност министерството трябва да вземе мерки да провери всички тези фирми, които продават на подозрително ниска цена. Това не е дъмпингова цена, това просто е цена, която реже от нивото и от качеството на обучение. Това се знае естествено, всеки регионален шеф на ДАИ знае в неговия район кои фирми колко часа, как провеждат. А по отношение дали трябва да има повече часове – аз лично мисля, че полигонът може би трябва да се помисли, защото всички ставаме свидетели на такива смешни сцени как някоя симпатични девойка с голяма кола на може да паркира в мола и се налага някой да й се притичва на помощ. Всички сме свидетели как младите шофьори, когато карат в града, изведнъж вземат книжка и не са карали на магистрала, защото просто не са имали тази възможност.

Много рядко се кара и нощно време, много рядко се кара извънградско. Така че по отношение на програмата също трябва да се направят промени и, разбира се, това, което отдавна ние предлагаме, е да се въведе специален статут на младите водачи, защото след 34 часа дори да си вземеш изпита, дори да не си платил и да си бил съвестен, ти не си водач, ти си младеж, който е успял да си вземе един изпит, но ти не си станал шофьор. В близо 20 европейски държави има един такъв преходен период от 6,8, или 9 месеца, в който младите водачи или имат придружител, който трябва да отговаря на определени условия, или им е забранено да шофират вечер, или скоростта за тях е позволено да е по-ниска. Слава Богу, сега в последния момент са внесени подобни промени, надявам се те да минат и през пленарна зала.

Да, освен това, което посочихте, се предлага и младите шофьори да нямат право да шофират мощни коли.

Да, да има ограничение върху кубатурата и върху конските сили.

Ще видим дали ще бъдат приети тези мерки и най-вече дали ще бъдат ефективни, което е по-важно. Предлага се обособяването на три отделни закона – съответно за пътните превозни средства, за водачите и за движението по пътищата. Смятате ли, че това разделение ще бъде ефективно, така че да могат да бъдат прецизирани текстовете във всеки един закон?

Това ще бъде нормотворчески правилно, защото сегашният закон обединява точно тези три големи раздела, които Вие споменахте, и е много трудно и в общи линии безсмислено, когато ти учиш правилата за движение и си един редови шофьор, да знаеш в детайли правилата за опасни товари и т.н., тоест трябва наистина да има разделение, защото логиката го изисква. Освен това, променяйки единия закон, ти няма да променяш останалите два и няма да се налагат нови правила, но това няма да окаже кой знае какво влияние върху безопасността на движението.

Симона Медарова

Вашият коментар