Само три месеца делят изборите на 4 април от предстоящия вот на 11 юли. Но вече има една коренна разлика: ГЕРБ нямат никакви шансове за управление. Ето кои са възможни варианти след изборите на 11 юли.
Коментар от Даниел Смилов:
В настоящата предизборна ситуация има една коренна разлика от положението преди 4 април. Тогава големият въпрос беше даден ГЕРБ заедно със своите помощници (и патерици) от ДПС и „Патриоти“ ще имат мнозинство и шанс да управляват. Такава вероятност сега няма – подобно мнозинство вече изглежда математически невъзможно, дори и временно скрийте лидерите си „Патриоти“, за да успеете да се доберат до новото НС.
Вариантите за следващото управление зависят от това дали партиите на промяната – ИаТом. След 4 април ще има 92-ма депутати, а сега ще се появи във входящ тренд, който се обозначава, започва, се премества, се премества, се премества, се предава, се предава.
Вариант 1: самостоятелно мнозинство на промяната
Ако „протестните“ партии се съберат заедно над 121 места, най-вероятно ще има членство инаростое. Дали и как техническите лидери ще участват в управлението – това е технологичен въпрос, който ще. Възможен е например и по-експертен вариант за управление, при който кабинетът използва структурата на служебното, като подменя част от състава му. Много вероятно е икономически екип при сегашното управление да бъде запазен.
Важните съдържащи нюанси в управлението ще зависят от съотношението в близост до меежиду „Има (Биратето на силите меежду“. ИТН ще опита да наложи своя дневен ред, който ще се свърже с промяна в избирателната система и други реформи от референдума на Слави. Освен това ИТН ще действа в тесен синхрон с президента Румен Радев.
Силно присъствие на ДБ в парламента след 11 юли ще означава свой ред изразен акцент върху промяната в прокуратурата и специализираното правосъдие, ограничено влияние върху Радев върху изпълнителната власт и запазване на пропорционалността в избирателната система.
Това са важни нюанси и различия, поради които партиите на промяната ще трябва да създадат работещ модел на коалиционна комуникация и постигане на разумни компромиси. Засега такъв модел няма.
Хубавото по този сценарий е, че в края на краищата ИТН изглежда не се смени в ситуацията, в която една партия се превръща в доминиране, а Слави Трифонов става нов Бойко Борисов. След персоналисткото управление на лидера на ГЕРБ това ще е шанс за възраждане на българския парламентаризъм, а и за справяне с безконтролността на властта. В крайна сметка сметката на корупцията е пряк резултат от тази безконтролност в центъра на владетеля на властта на властта на властта на собственика 12
Вариант 2: управляващо малцинство на промяната
Много по-голям вариант може да се реализира, ако партиите на промяната имат между 110 и 120 места в парцела. Тогава те ще може да бъде спокойно да предложат правилата за малцинство и да се разчитат за подписване на поддръжка на подкрепа. Тук има множество вариации:
- Подкрепа от БСП: най-логично изглежда този вариант, при който малцинството върху промяна на промяна на промяната на промяната занасв „. За да се стигне до такъв вариант, би трябвало да се сдобиете с ясни червени линии, отвъд които. Тези червени линии трябва да се прокарат както по отношение на съдебната реформа, така и за общите инфраструктурни проекти с руско участие („Белене“ и т.н.). Присъобщението на БСП към властта би се заселило и повлияло на президента Радев върху правителството. Което ще е негатив за ДБ;
- Подкрепа от отцепили се депутати от ГЕРБ: този вариант изглежда много вероятен, зероятен, се депутати от ГЕРБ: този вариант изглежда много вероятен. Лидерът им очевидно е нефункционален, а какво ще стане след неговото оттегляне – това е осетясна нова си осетава. Натиснете на американските санкции, тепърва ще започне да се използва: ако кредитите към фирми от списъка „Магнитски“ станат изкуски и ако има и нови лица, добавени към него, управленско-икономическата мрежа на ГЕРБ ще започне да се разширява със страшна сила. Като добавим към това и един изборен резултат, който единственият ли ще е впечатляващ, в един изборен, който само ще е впечатляващ, в един изборен този, който само. Като цяло възможността за такава помощ ще намали влиянието върху БСП върху едно управление;
– Подкрепа от ДПС: такъв вариант е всъщност политически невъзможен. Мнозина се опитват да вкарат ДПС в сметките за бъдещо правителство, но партията на Доган ще трябва да мине през четиригодишен карантинен период заради пряката ѝ връзка с лица от списъка “Магнитски”. Разбира се, ДПС ще се опитат да станат “скрит” коалиционен партньор, но силно присъствие на ДБ в управлението ще е достатъчна гаранция срещу подобно развитие;
– “Плаваща” подкрепа от различни партии: възможен е вариант, при който правителство на малцинството на ИТН, ДБ и ИСМВ не иска подкрепа от определена партия или депутати, а разчита на “плаващи мнозинства”. Такова управление ще има някаква първоначална енергия, която ще се дължи на електоралния успех на “новите партии”. “Старите” ще бъдат принудени да ги подкрепят, особено по популярни за обществото теми. Но този ресурс бързо ще се изчерпи и към края на годината плаващите мнозинства ще започнат да се превръщат в потъващи пясъци. Вероятността от предсрочни избори ще започне да нараства.
Вариант 3: мнозинство на партиите на „статуквото“
Ако ИТН, ДБ и ИСМВ имат около 100-110 места, това би означавало, че ГЕРБ, БСП и ДПС (с подкрепата на възможни “патерици”) имат ясно изразено парламентарно мнозинство. Това е най-лошият вариант от гледна точка на съставяне на правителство. При всички негови вариации шансовете за успех са нищожни:
– Голяма коалиция на ГЕРБ, БСП и ДПС: дори и математически да е възможно, едно такова управление ще изглежда самоубийствено за ГЕРБ и БСП. То ще е с много ниска легитимност в страната и ще се приеме много зле от партньорите ни в ЕС и НАТО. Над него ще висят всички неизяснени скандали около ГЕРБ, както и санкциите на списъка “Магнитски”;
– Голяма коалиция на ГЕРБ, ДПС и БСП плюс подкрепа от някоя от протестните партии: този вариант е още по-малко вероятен, защото нито една от тези протестни партии не би се “жертвала” за съставянето на подобно правителство;
– Голяма коалиция между ГЕРБ и ИТН с подкрепа от други партии: това би било самоубийство за партията на Слави Трифонов, която е давала и продължава да дава ясни индикации, че не е готова на подобен вариант;
– “Експертно” правителство с подкрепа от всички партии, но най-вече от ГЕРБ и ИТН: това е всъщност вариация на по-горния вариант, поради което е невъзможна по същите причини.
Куриозното в този сценарий е, че и в него най-вероятно ще се стигне до обществен натиск за съставяне на правителство на малцинството от ИТН, ДБ и ИСМВ. Но с по-малко от 110 депутати едно такова правителство би било слабо и много зависимо от някоя от другите партии. В такъв сценарий би могло да се реализира малцинствено управление на промяната с помощ от БСП например. Но ИТН са твърдо против такава възможност и думите им трябва да бъдат взимани насериозно: в крайна сметка те отхвърлиха подобен вариант в предходния парламент.
В заключение
България е изправена пред реален избор. Има вариант с вероятност за съставяне на правителство от ИТН, ДБ и ИСМВ: било то мнозинство на промяната или малцинствено управление на промяната. Има и втори избор: фрагментация на парламента с изразено мнозинство на ГЕРБ, БСП и ДПС, при която съставянето на правителство ще изглежда невъзможна задача. В този негативен сценарий би могло да се стигне до някакво правителство с много кратък живот. И следователно – до нов кръг от парламентарни избори.
*****
Този коментар изразява личното мнение на автора.
Източник: Дойче Веле