ЗДРАВЕТО 

Газираните напитки не утоляват жаждата, а я провокират

Как влияят сладките газирани напитки на организма ни, защо са особено опасни за децата и каква алтернатива да изберете в горещите дни? През лятото човек трябва да консумира много течности. Какво е по-полезно за пиене, или поне как, утолявайки жаждата си, да не навредим на здравето си? Заедно с експертите по въпроса се опитахме да разберем истината по този въпрос.

В горещината не може да минете без обилно пиене на течности. Дехидратацията на тялото води до замаяност, намалена работоспособност, главоболие, дори засилва някои хронични заболявания. При нормални условия тялото ни губи около 2-2,5 литра течности на ден, а при нагряване този обем достига четири литра.

Безалкохолните сладки напитки обикновено газирани -са едно от най-популярните средства за утоляване на жаждата през лятото за българите. Предшествениците им през XVII век са били приготвяни изключително от лимонов сок и вода, а много погрешно все още наричат всяка газирана напитка лимонада.

Най-важният недостатък на почти всички съвременни газирани питиета е техният състав. В тях задължително се слага много захар, аромати, подобрители на вкуса. Възрастните и децата, които изпиват от тези напитки с литри на ден, най-вероятно са почувствали или ще почувстват разрушителния им ефект. Забавя се метаболизмът, вкусовите рецептори не възприемат продукти без голяма порция захар в тях, често се появява обрив по кожата. Но ние упорито не искаме да видим проблема, купувайки си поредната вкусна, вредна “бълбукаща” течност -забравяме за затлъстяването, риска от диабет.

Шоковата доза захар или нейните заместители по принцип не може да утолят жаждата ви. Такива напитки оставят сладък привкус, което ви кара отново и отново да ги пиете. Но при честата употреба на сладки газирани напитки се увеличава натоварването на панкреаса, което може да доведе до захарен диабет.

Освен подсладителите, много напитки включват в състава си кофеин, хинин, както и ортофосфорна киселина (Е 338) и лимонена киселина (Е 330). Солите на фосфора, съдържащи се в “газираното”, образуват несмилаеми съединения с калция, които бързо се елиминират от тялото. Това влияе неблагоприятно върху образуването на костна тъкан. Липсата на калций може да се прояви чрез повишена възбудимост, безсъние, раздразнителност, болезненост на венците, забавяне на растежа при децата.

Консервантите, съдържащи се в напитките (натриев бензоат -Е 211 или калиев сорбитол -Е 202), както и оцветителите, и ароматите, имат неблагоприятен ефект върху лигавицата на органите от храносмилателния тракт. И това може да доведе до появата на възпалителни заболявания, включително -до ерозия.

В съответствие с повечето препоръки, простите въглехидрати не трябва да бъдат повече от 10% от общия калориен прием. Това означава, че средните по височина мъже може да консумират не повече от девет супени лъжици захар на ден, жените -не повече от шест, а децата -до три. Оказва се, че средно мъжете може да пият около 300 мл, жените -200 мл сладки газирани напитки -при условие, че не добавят захар към чая и кафето и не ядат сладкиши. И е най-добре децата изобщо да не пият такива напитки.

Човек не изпитва често жажда, но това не означава, че не е нужно да приемате течности. Най-важното е да обърнете внимание на това, което пиете и как го правите. В идеалния случай това трябва да бъде обикновена или минерална вода.

Пиенето на вода трябва да бъде достатъчно, за да утоли жаждата, като най-полезно се счита честото и в малки дози приемане на течности. Трябва безусловно да се въздържате от консумацията на алкохол.

Но за много хора пиенето на чиста вода не им доставя удоволствие, предпочитат да поглъщат оцветена течност с “експлозия” от вкусове. Но полезна и най-важното -вкусна напитка може да си приготвите и у дома. Такава лимонада е в състояние да отстрани токсините от тялото, да го зареди с енергия, да възстанови киселинно-алкалния баланс, но трябва да се използват само естествени съставки. Вашата напитка ще бъде коренно различна от “индустриалната” и ще донесе много повече ползи от содата с куп бои и аромати.

Водата

Именно нея препоръчват лекарите. Ако водата е минерална, дайте предимство на нискоминерализираните или не минерализираните води. Лечебната минерална вода (с високо съдържание на соли) трябва да се пие само по препоръка на лекар.

Чаят

Не трябва да бъде силен и сладък, по-добре с лимон. Няма значение черен или зелен. Горещият чай стимулира потенето и по този начин премахва топлината от тялото, като го охлажда. Горещият зелен чай предпазва кожата от ултравиолетови лъчи.

Какво не трябва да се пие в горещината?

Много голямо натоварване за сърдечносъдовата система оказва алкохолът, а в горещите дни представлява сериозна опасност за човешкото здраве. Ако изпиете да речем чаша ракия, не само няма да утолите жаждата си, но и ще прегреете организма си, защото силните алкохолни напитки увеличават излъчването на топлина. Бирата, въпреки че е много популярна напитка през летния сезон, също натоварва сърдечносъдовата система. В големи количества е вредна за организма, както и другите алкохолни напитки. Ако обичате да пиете бира през лятото, то не повече от една бутилка светло пиво, тъй като алкохолът ускорява дехидратацията.

Соковете

Само натурални! Не само утоляват жаждата, но и съдържат много витамини. Препоръчват се прясно изцедени, но не повече от веднъж дневно, защото е възможно да причинят дразнене на стомашната лигавица. За да избегнете такъв проблем, може да ги разредете с вода.

Кисело-млечните продукти

Отлично утоляват жажда, бързо се абсорбират от организма, способстват за възстановяване на чревната микрофлора. Най-важното условие обаче е те да са пресни, пише Здраве.то.

Споделете или харесайте в социалните мрежи:

ДРУГИ ПУБЛИКАЦИИ