Home » Бизнес » Мъск ще плати 11 млрд. долара федерални данъци, а Tesla – нула

Мъск ще плати 11 млрд. долара федерални данъци, а Tesla – нула

Сподели новината

Илон Мъск многократно се хвалеше (или може би се оплакваше), че ще плати повече федерални данъци за 2021 г., отколкото някой някога е плащал – около 11 милиарда долара. Но Tesla очевидно няма да плати нито цент.

Още по темата

29 яну 2022 17:27

48

17 яну 2022 12:38

286

Tesla може да не планира да плаща федерални данъци в обозримо бъдеще – въпреки че компанията току-що отчете най-печелившата си година досега. През 2021 г. Tesla регистрира нетен доход от 5,5 милиарда долара и коригиран доход от 7,6 милиарда долара.

Но заровена в бележка под линия от неотдавнашното си годишно финансово подаване в Комисията за ценни книжа и борси, Tesla съобщава, че операциите й в САЩ са загубили 130 милиона долара миналата година на база преди облагане с данъци. Компанията твърди, че всичките й печалби преди облагане с данъци, на стойност над 6 милиарда долара, идват от операции в чужбина, въпреки че 45% от приходите й идват от продажби в САЩ.

Въпреки че Tesla посочва, че сметката й за чуждестранни данъци възлиза на 839 милиона долара, нейната сметка за държавни данъци е само 9 милиона долара. А сметката й за федерален данък е нула.

Това противоречи на здравия разум, но не противоречи на данъчния кодекс на САЩ„, казва Мартин Съливан, главен икономист на Tax Analyts, данъчен издател с нестопанска цел и експерт по практиките на корпоративното данъчно облагане в САЩ.

Преместване на печалби в чужбина – на хартия

Съливан казва, че вярва, че загубата от 130 милиона долара от операциите на компанията в САЩ най-вероятно се дължи на обичайна практика, прилагана от американските мултинационални корпорации: структуриране на операциите им така, че задграничните дъщерни дружества да са тези, които отчитат приходи, оставяйки операцията в САЩ да има малък или никакъв облагаем доход за доклад.

Например, една компания може да прехвърли своята интелектуална собственост на един от тези чуждестранни субекти и да начисли такса за използването на тази собственост от американското си звено. И по този начин чуждестранната дейност е много печеливша, докато американската компания – обременена с „разходи“ за самата компания – отчита или загуба, или много малък доход.

„Това се случва много често в САЩ“, обяснява Съливан.

Неотдавнашен доклад на Министерството на финансите на САЩ установи, че 61% от международните печалби на американските мултинационални компании се записват в седем малки държави – Бермудските острови, Кайманите, Ирландия, Люксембург, Холандия, Сингапур и Швейцария – известни като данъчни убежища. Това е практика, срещу която много избрани длъжностни лица и администрацията на Байдън се заклеха да се борят.

„Tesla и други гигантски корпорации отдавна използват измами и вратички, за да им помогнат да избегнат плащането на данъци – това трябва да спре“, на мнение е сенатор Елизабет Уорън, чест критик на Мъск. „Демократите работят за прекратяване на данъчните облекчения на републиканците за корпорации, прехвърлящи печалби и работни места в чужбина.“

Въпреки това Конгресът досега не е предприел действия, за да спре тази практика.

Финансовото досие от Tesla обаче не посочва какво точно е направила. Например, не се казва в коя страна или държави е реализирала печалбата си, докато отчита загуба в САЩ. И Tesla отказа да отговори на въпрос относно подаването й.

Tesla не очаква скоро да плаща данъци в САЩ

Като се има предвид значителната финансова помощ, която Tesla отдавна получава от правителствената подкрепа за своите електрически автомобили, компанията не трябва да използва офшориране на печалбите си, за да избегне плащането на данъци. Вместо това може да използва минали загуби, за да подслони текущите си доходи от всякакви данъчни сметки.

Още веднъж – това е обичайна практика за компании, които губят пари: загубите водят до бъдещи данъчни облекчения.

Технологичните компании, които губят пари в продължение на години, преди да реализират печалба – като Amazon (AMZN) – са използвали тази техника. Това правят и старите линейни компании, които имат финансови проблеми, като всички американски авиокомпании, които вероятно няма да трябва да плащат данъци за години напред, след като регистрират загуби за милиарди долари по време на пандемията, въпреки че получават милиарди федерална помощ.

По същия начин американските конкуренти на Tesla в производството на автомобили загубиха толкова много пари през първото десетилетие на този век, че General Motors (GM) и Chrysler се нуждаеха от правителствена помощ. Въпреки тези спасителни помощи, нито една от двете компании не плащаше данъци в продължение на няколко години, след като отново бяха печеливши.

Минали загуби са огромна и много ценна бъдеща данъчна облага, известна като „пренесена нетна оперативна загуба“.

Tesla губеше пари повече от десетилетие, преди най-накрая да започне да отчита нетна печалба през 2020 г. Това бяха реални загуби, които настъпиха, когато разходите за разработване и изграждане на нейните автомобили в ранните й години далеч надвишиха парите, за които можеше да ги продаде. Но съществуваше очакването, че рано или късно ще се стигне до печалба в бъдеще, тъй като търсенето се увеличава и разходите намаляват.  И точно това се случи.

Но, трупайки загуби за милиарди долари, Tesla успя да натрупа нетни оперативни загуби, пренесени напред, които може да използва в бъдеще.

Все пак Tesla разкри във финансовата документация от тази седмица, че не е използвала нито една от тези минали загуби, за да защити текущия доход от данъци. И беше необходима счетоводна маневра, която предполага, че не знае дали някога ще трябва да използва тези минали загуби, за да защити доходите си в САЩ.

Tesla е доста оптимистично настроена за бъдещето си, като очаква годишен ръст на продажбите от 50% в обозримо бъдеще. Ако вярваше, че загубите й преди облагане с данъци във вътрешните й операции са временни, вероятно нямаше да предприеме тази стъпка за намаляване на стойността на тези минали загуби като начин за елиминиране на бъдещи данъци в САЩ, според Съливан.

Tesla губи пари у дома?

Има и друга възможна причина Tesla да е отчела загуба преди облагане с данъци в операциите си в САЩ – такава, която не е толкова счетоводна маневра, предназначена да намали данъците, колкото е предупредителен знак за жизнеспособността на компанията. Може би все още губи пари от колите, които продава в Съединените щати, и може да прави пари само с по-ниските разходи на сравнително новата фабрика в Шанхай, Китай.

В това вярва един от най-ревностните критици на Tesla. Гордън Джонсън от GLJ Research посочва, че Tesla губела пари, докато не започна да произвежда автомобили в Шанхай през октомври 2019 г. Той вярва, че инвеститорите придават на Tesla твърде много заслуги за печалби в САЩ, които той не вярва, че са реални.

„Мисля, че това е огромна сделка“, казва той за подаването на заявка на Tesla тази седмица. „Те на практика казаха, че не планират да използват нито една от пренесените нетни загуби. Това означава, че операциите им в САЩ губят пари. Това е аргумент, който сме привеждали отново и отново. Извън Китай Tesla губи пари.“

Но други анализатори, които са разгледали нейните книги, настояват, че печалбите на Tesla, както в САЩ, така и в чужбина, са реални, независимо какво казват американските данъчни формуляри.

Джонсън казва, че ако греши, зависи от Tesla да бъде по-прозрачна.

„Реалността е, че докато не предоставят разкритие, и двете обяснения могат да бъдат правилни“, на мнение е той.

Рядката голяма данъчна сметка на Мъск

Мъск има история да използва данъчния кодекс на САЩ, за да плаща малко или никакви лични федерални данъци върху доходите си. Доклад на ProPublica показва, че за 2018 г. Мъск и много други американци близо до върха на най-богатите хора в света не са плащали данък върху доходите си.

В случая на Мъск той не получава заплата от Tesla, а само много ценни акции като форма на компенсация. А според данъчния кодекс на САЩ той не трябва да плаща данъци върху тези опции, докато не ги упражни, за да закупи акции на акции на малка част от текущата им стойност.

Той също така ще трябва да плаща данъци, ако продаде акции, които вече притежава, поради предишната си инвестиция в компанията, което рядко е правил. Но той го направи и миналата година.

Мъск не е упражнил повечето от опциите, които притежава. Но той имаше опции да закупи 22,9 милиона акции, които трябваше да изтекат през август 2022 г., и започна да упражнява тези опции за закупуване на допълнителни акции в края на миналата година.

Общо филантропът похарчи 142,6 милиона долара за закупуване на акции на стойност 23,6 милиарда долара, което му даде 23,5 милиарда долара облагаем доход за 2021 г. с федерална ставка от около 41%.

Мъск също продаде малка част от допълнителните акции, които вече притежава. Продажби, които донесоха облагаеми 5,8 милиарда долара при по-ниска ставка на капиталовите печалби.

Заедно тези борсови сделки вероятно доведоха до около 11 милиарда долара федерален данък, за който той написа в Twitter.

Но това може да е последният път за години напред, когато той плаща значителен федерален данък, освен ако Конгресът не приеме едно от различните предложения за облагане на нетната стойност на най-богатите хора в нацията, а не само на доходите им. Няколко сенатори от демократите, включително Елизабет Уорън, Бърни Сандърс и Рон Уайдън, предложиха това, но засега не са предприети мерки.

Не е изненадващо, че Мъск се противопоставя на подобни усилия и се подиграва и на тримата сенатори в Twitter.

Опциите, които Мъск упражни миналата година, и които доведоха до масивната данъчна сметка, не са краят на неговите възможности. Тазседмичното финансово досие от Tesla разкрива, че Мъск е получил още 8,4 милиона опции, с които общият им брой става 67,5 милиона.

Но нито една от тези опции не изтича до 2028 г. И по този начин вероятно ще минат пет години, преди той да започне да ги упражнява, освен ако не напусне компанията преди това.

Ако той отново плаща нулеви федерални данъци, има големи шансове данъчната му сметка и данъчната сметка на основната му компания да бъдат същите през тези пет години.

Източник

Какво мислиш по темата?
Сподели новината

About 1DEN.BG Новините

1ден - 1den.bg съществува от 2016-та година, като се старае да предлага само истината на своите читатели. Чисти новини, такива каквито са, без цензуриране. Освен това се стараем да запазим и мненията на читателите, такива каквито са, реални, неподправени и също без да бъдат цензурирани. Ние държим на прозрачността и истината. Заповядайте прочетете полезна информация и тук: 365novini.com - Водещите новини ; Ko4.bg - С рогата напред ; Swoman - Мода, съвети, клюки и рецепти - Всичко за жената

Твоят коментар